"מלחמת חרבות ברזל, שהחלה ב־7 באוקטובר, מסמנת את ראשיתה של תקופה שהיא מהקשות שידעה מדינת ישראל. כבר עתה ברור לכול כי המלחמה תחייב לבחון מחדש דפוסי חשיבה קיימים, לשנותם ולגבש תובנות חדשות. בסיומה של המלחמה נידרש כולנו להירתם למערכה שנייה ומורכבת לא פחות – שיקום המדינה.
מלאכת השיקום תהיה מאתגרת ותדרוש מאיתנו מנהיגות, יצירתיות, חשיבה ביקורתית, עבודת צוות וערכיות. גם בשעת משבר עלינו להקדיש – כל אחת ואחד בתחומם – את הזמן והמאמץ הראויים כדי להגדיר באופן חד וברור את התוצר הרצוי של העשייה שלנו.
לפי עקרונות התכנון ההנדסי – שאל, דמיין, תכנן, צור, התנסה, שפר, המשמשים מהנדסים ומהנדסות בפיתוח מוצרים, מערכות ושירותים משני חיים ומצילי חיים, יש לפתוח בהגדרת מהות התוצר הסופי הרצוי בטרם ישולבו אילוצי מלאכת הפיתוח. במתווה אפקה לחינוך ל־STEM הראינו כיצד יכולים עקרונות אלה לשמש גם כלי לניהול שינוי – ובמקרה זה שינוי בתהליך חינוך, שתוצרו הוא דמות בוגר.ת המתאפיינת בידע, מיומנויות וערכים.
תוצר זה ישמש עבורנו מצפן לאורך הדרך; הוא יסייע בידינו לתכנן תהליך חינוך שיניב בוגרי מסלולי STEM בעלי הידע, המיומנויות והערכים הנדרשים לתפקוד בחברה ובשוק תעסוקה מודרניים. רק כך יתאפשר לאדם לשלב באופן מיטבי בין בינה אנושית וחשיבה ביקורתית לטכנולוגיות מתקדמות כמו בינה מלאכותית; הון אנושי מיומן כזה הוא התשתית לשילוב חדשנות בכל תחומי החיים, והבסיס ההכרחי לשגשוגה של מדינת ישראל."
פרופ' עמי מויאל
נשיא אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב
